ALIMENTAȚIA ÎN TIMPUL ALĂPTĂRII

Atunci când ești în ultimul trimestru de sarcină, nu are cum să nu te preocupe alăptarea, dar și alimentația în timpul alăptării. Iar acest lucru este unul cât se poate de firesc, mama fiind preocupată de binele bebelușului său.

alimentatia-in-timpul-alaptariiPentru a cunoaște care este alimentația în timpul alăptării, mai exact ce are voie mama să mănânce și ce nu este bine să aveți în vedere tot ceea ce vă comunică medicul pediatru, ce supraveghează copilul după naștere. Și consultantul în alăptare îi poate oferi mămicii toate lămuririle necesare despre alimentație.

Cu toate că alăptarea este un proces firesc, aceasta presupune câteva reguli care trebuiesc cunoscute. Și dacă în sarcină, mama trebuie să fie preocupată de ceea ce mănâncă, în alăptare lucrurile sunt mai ușoare, atenția mare trebuind acordată asupra alimentelor ce i-ar putea provoca bebelușului balonare, dar și asupra acelora care stimulează lactația. Desigur, există și o listă cu alimente interzise în alăptare pe care mama trebuie să o cunoască bine pentru a evita anumite efecte adverse.

Alimentele care sunt permise în alăptare

Alimentația în timpul alăptării include doar acele alimente sănătoase, necesare atât pentru recuperarea mamei, cât și pentru binele bebelușului.

Apa - Pentru a stimula lactația este nevoie de cât mai multă apă. De aceea, consumă minim 2 litri de apă pe zi și evită apa carbogazoasă întrucât are un conținut mare de sodiu și ar putea produce bebelușului balonare, iar de aici ar putea rezulta apariția colicilor abdominale.
Cerealele - Alimentația în timpul alăptării include și cerealele. Sunt foarte bogate în fibre și sunt foarte sănătoase. Ar putea ca după naștere să suferi de constipație și de aceea, este foarte bine pentru mamă să consume cereale integrale, dar și legume și fructe bogate în fibre. Acestea sunt foarte sănătoase și ajută mult în alăptare.

Fructe - Deși există nutriționiști care nu recomandă fructele proaspete în alăptare, acest lucru este contrazis de consultanții în alăptare. Dacă organismul mamei nu are niciun fel de reacție adversă la consumul acestora, putându-le suporta foarte bine, atunci nu ezita să le consumi. Fructele sunt foarte sănătoase, au un conținut mare de fibre și vitamine, ce îi vor fi necesare bebelușului în creștere.

Legumele - Este bine să consumi cât mai multe legume preparate prin fierbere. Dacă ele nu îți vor provoca gaze abdominale sau niciun fel de disconfort, atunci le poți consuma și în stare naturală.

Peștele - Peștele este foarte sănătos pentru mamă și copil. Este foarte bogat în acizi grași esențiali Omega 3, necesari pentru stimularea inteligenței copilului, fiind vorba despre acele grăsimi sănătoase, pe care organismul nu le poate sintetiza de unul singur. Este bine să consumi pește precum somon, păstrăv, ton, fiind surse bogate în Omega 3. Cu toate acestea, nu exagera – o porție, maxim două va fi suficientă pentru consumul săptămânal. La fel, ar fi indicat să nu consumi pește congelat și să ai în vedere să îl prepari cât mai bine, fiert, la cuptor sau la grătar. Este bine de asemenea să evitați și peștele oceanic, precum rechinul, care ar putea avea un conținut mare de mercur.

Alimente interzise în timpul alăptării

În alăptare nu ai voie să mănânci anumite lucruri care i-ar putea provoca disconfort bebelușului. Nu există totuși foarte multe alimente interzise în alăptare, atâta timp cât nu s-a dovedit o legătură între alimentația mamei și comportamentul copilului. Dacă veți observa că micuțul își schimbă starea după alăptare ori de câte ori consumați un anumit aliment, este bine să îl scoateți o perioadă din dietă. Multă grijă pentru alimentația în timpul alăptării trebuie acordată bebelușilor ce suferă de colici abdominali, fiind mult mai sensibili. În aceste cazuri copilul s-ar putea să aibă reacții adverse la alimentele care determină gaze abdominale, la alimentele picante sau chiar și la fructe și legume. De asemenea, ar trebui ca mama să fie preocupată și de alimentele ce ar putea provoca alergii și să urmărească stările bebelușului. Cu toate acestea, exceptând alcoolul, tutunul și drogurile care sunt total interzise, niciun alt aliment nu este scos de pe lista alimentelor ce pot fi consumate în alăptare.

1. Condimentele și mâncarea picantă

Este bine să evitați cât mai mult aceste lucruri întrucât pot provoca balonare și gaze abdominale, un real disconfort pentru bebeluș. De aceea, nu folosiți prea mult piper sau ardei iute în mâncare întrucât ar putea avea reacții nefaste. Cu toate acestea, poți încerca încet încet să le consumi și dacă nu vei observa niciun fel de reacție la cel mic, atunci înseamnă că nu e nicio problemă.

2. Fasole, mazăre, varză

Acestea sunt alimente care provoacă multe gaze abdominale, de aceea medicii recomandă multă prudență. Nu trebuie totuși să excludeți definitiv aceste alimente întrucât s-ar putea să nu provoace reacții adverse bebelușului. Și tot gaze abdominale ar putea fi provocate de către laptele de vacă, datorită conținutului mare de proteină de lapte. Mai ales atunci când bebelușul suferă de colici, este bine să evitați consumul acestuia.

3. Cafeina

Consumul de alimente care conțin cafeină poate determina o stare de agitație bebelușului. S-ar putea ca bebelușul să plângă, să fie agitat și să nu cunoști cum anume să îl consolezi. De aceea, evitați atât consumul de cafea, cât și băuturile carbogazoase ce au conținut de cafeină.

4. Alcoolul și tutunul

Nu este bine să consumi deloc alcool și nici să fumezi atunci când alăptezi. Medicii sunt de părere că alcoolul va ajunge ușor în sângele mamei prin intermediul alăptării, afectând copilul. La fel și tutunul. În același timp, alcoolul ar putea încetini lactația și ar putea diminua simțurile mamei. Drogurile sunt la fel de nocive și sunt total interzise în această perioadă.

Fructe ce sunt interzise în timpul alăptării

Sistemul digestiv al bebelușului este foarte sensibil și de aceea este bine să evitați alimentele ce au potențial alergic, dar și alimentele extrem de bogate în fibre întrucât ar putea crea fie stare de balonare, fie diaree. În același timp, se poate întâmpla ca din cauza lor bebelușul să prezinte vărsături mai dese. Citricele pot provoca diaree și vărsături, de aceea este bine să evitați portocalele, mandarinele, ananasul, mango, lămâile sau grapefruit. Cu toate acestea, nu scoateți definitiv aceste fructe din alimentația în timpul alăptării și consumul lor într-o cantitate moderată.

Tot fructele acide, precum citricele, roșiile pot provoca alergii și iritații la fundulețul bebelușului său. Acestea irită tractul gastrointestinal al bebelușului, generând iritațiile. Desigur, ar putea exista și situații în care aceste fructe să nu provoace deloc astfel de reacții adverse, fiind bine tolerate de către bebeluși. Evitați totuși excesul de suc de portocale, grapefruit sau mandarine, însă nu le scoateți definitiv întrucât acestea sunt sănătoase prin conținutul crescut de vitamine.

Fiind cunoscute a avea potențial alergic, este bine să limitați și consumul de căpșuni, zmeură, fructe de pădure, cireșe, pepene galben. De asemenea, evitați să îi oferiți copilului și prea multe prune, caise, piersici întrucât ar putea determina diaree.

Și fiindcă sunt incluse tot în categoria fructelor cu caracter alergenic puternic ar trebui să acordați o atenție aparte arahidelor. Evitați arahidele, nucile, alunele, migdalele, fisticul, toate acestea fiind extrem de alergice. Ar putea să îi provoace copilului urticarie, eczeme sau alte erupții cutanate. Nu le scoateți definitiv întrucât conțin acizi grași esențiali Omega 3, fiind necesare pentru stimularea inteligenței copilului mic și pentru creierul acestuia.

Legume ce trebuiesc evitate în alăptare

Alimentația în timpul alăptării necesită multă preocupare din partea mamei. Cu toate că sunt foarte sănătoase, legumele trebuiesc și ele consumate în alăptare cu grijă. Și acest lucru pentru că mazărea, varza, fasolea, castraveții, fasolea pot balona destul de ușor, accentuându-i bebelușului care suferă de colici starea de disconfort. De aceea, este bine să analizați atent comportamentul bebelușului și ori de câte ori observați ceva schimbări să evitați consumul lor, cel puțin o perioadă. Dacă le veți reintroduce și nu mai observați niciun fel de reacție adversă, atunci le puteți introduce în alimentația dvs, fără nicio problemă. Atunci când copilul prezintă aceleași reacții este bine să faceți o pauză mai mare. Cu toate acestea, nu trebuie să plecați de la premisa că ele sunt interzise, ci să le consumați normal până atunci când veți observa reacții adverse. Dacă mama le tolerează bine și înainte, nu vor exista probleme, mai mult ca sigur.

Trebuie să fiți atentă și la legumele care pot determina modificarea gustului laptelui. Nu faceți abuz de usturoi, ceapă, hrean, sparanghel, pătrunjel sau chiar ardei iute. Și de această dată trebuie să analizați atent modul în care reacționează bebelușul și dacă nu observați niciun fel de modificări de dispoziție sau atitudine, atunci le puteți consuma fără probleme.
Alimentația în timpul alăptării nu diferă foarte mult cu alimentația obișnuită a mamei din sarcină sau de dinainte de naștere. Este bine să manifestați puțină prudență și să analizați cu atenție reacțiile bebelușului și ori de câte ori veți observa reacții diferite ale acestuia, precum erupții cutanate, stare de plâns ar fi bine să întrerupeți o perioadă administrarea lor.

Evitați prăjelile, dulciurile în exces și sucurile carbogazoase. La fel, se recomandă să scoateți definitiv din alimentație acele produse bogate în conservanți, coloranți sau pe cele cu termen de valabilitate foarte lung. Încercați să preparați hrana acasă și să evitați acele alimente semipreparate, din comerț. În plus, un alt lucru la care să fii atentă este să nu consumi niciodată medicamente, fără prescripția medicului specialist, întrucât ajung foarte ușor în sângele mamei și mai apoi sunt transportate în lapte, ajungând ușor la bebeluș.