Alimente interzise în alăptare

 

Ai făcut testul de sarcină și, spre bucuria ta, ai văzut cele două liniuțe îndelung așteptate. Apoi, timpul parcă a trecut dintr-o dată prea repede și acum ești acasă, cu cel mic, și simți că dintr-o dată nu mai știi nimic.

Chiar dacă pe timpul sarcinii ai vrut să fii o mămică informată, ai citit o cantitate uriașă de informații despre ce și cum ar trebui să faci, acum simți că dintr-o dată cineva a șters cu buretele toate informațiile și simți… că nu mai știi ce trebuie să faci. Nu te speria, nu ești singura, cam toate proaspetele mămici au trecut prin asta, mai ales după ce euforia că au născut a trecut.

Îți dorești numai ce e mai bun pentru puiul tău, așa că intenționezi să-l alăptezi. Din dorința de a-ți veni în ajutor, fiecare reprezentantă a sexului pe care o cunoști vine în întâmpinarea ta cu câte un sfat, despre ce ar trebui să faci sau să nu faci pe perioada alăptării. În momentul în care află că micuțul tău va fi hrănit la sân, toată lumea știe ”cel mai bine” ce trebuie să mănânci tu, ca proaspătă mămică, pentru ca lăpticul tău să fie cât mai bun pentru bebe. Ai primit sfaturi dintre cele mai diverse, de la ”indicația” din partea mătușii să bei zilnic câte un pahar de bere – ca să ai lapte mult și spumos, la sfatul vecinei de la etajul 4 care ți-a spus că doar dacă bei lapte, automat ai și lapte, cam toată lumea și-a dat cu presupusul încât acum mai ai puțin și simți că explodezi. Sfatul nostru este să te calmezi, și să discuți și cu medicul această problemă. De asemenea, vom încerca să îți venim puțin în ajutor și să îți oferim unele recomandări despre ce ar trebui să NU conțină alimentația ta pe perioada alăptării. 

Alimentele trebuie alese cu grijă 

Diecare mămică are propria ei dietă pe perioada alăptării. Regula după care funcționează este că poți mânca aproape orice, cu condiția să nu îi facă rău bebelușului, dar și mama să nu fie privată de multe substanțe nutritive și vitamine, de care are mare nevoie în această perioadă.

Medicii susțin că, măcar pe perioada alăptării, două sunt cuvintele care ar trebui să caracterizeze regimul alimentar al mamei: diversitate și echilibru. Încearcă să mănânci sănătos, pentru că așa și laptele tău va fi plin de acele substanțe nutritive esențiale pentru dezvoltarea corespunzătoare a celui mic, dar și pentru starea ta de sănătoasă. Îndreaptă-ți atenția către alimente bogate în proteine, dar nu uita nici de  carbohidrații și grăsimile sănătoase. 

De evitat în alăptare 

Pentru a-ți fi mai ușor, avem pentru tine o listă cu câteva alimente pe care ar fi bine să le eviți pe perioada alăptării. Chiar dacă unele dintre ele nu ți se par chiar atât de ”periculoase”, adevărul este că au în compoziția lor toxine care nu-i fac bine deloc micuțului tău. Și nu credem că ai puterea să-l vezi plângând pentru că, de exemplu, un aliment pe care l-ai consumat tu i-ai provocat acele dureri de burtică. 

Ciupercile 

Chiar dacă multă lume le vede ca fiind înlocuitorul mult mai sănătos al cărnii, lucrurile nu stau chiar așa. De fapt, mulți experți în nutriție le sfătuiesc pe femei ca măcar în primele trei luni de alăptat să renunțe complet la consumul de ciuperci. Au și un motiv puternic, am zice noi: sistemul digestiv al bebelușului nu este încă suficient de dezvoltat pentru a prelucra substanțele toxice din ciuperci ce au ajuns în laptele matern. În cazul bebelușilor, aceste neplăceri se traduc prin apariția unor alergii sau chiar a unor probleme digestive serioase. 

Dulciurile 

Cui nu-i plac dulciurile? În plus, o nu știu care rudă ți-a spus că dacă mănânci dulce pe perioada cât alăptezi, laptele va fi mai dulce, așa că bebelușul tău va suge mai mult și mai bine. Adevărul este că lucrurile nu stau deloc așa, iar bebelușii a căror mame au consumat multe dulciuri pe perioada alăptării sunt mai predispuși spre obezitate. De fapt, dulciurile din comerț nu sunt altceva decât calorii goale, care nu aduc niciun aport nutritiv organismului, așa că nici cel mic nu va avea parte de ceva vitamine rezultate din consumul de zahăr. Nu zicem să le reduci de tot, doar câte o mică poftă ocazional, sau mai bine allege variantele sănătoase ale acestora. 

Cafea și alcool 

Simți că nu mai poți de oboseală și îți dorești nespus să bei o cafea să mai capeți puțină energie. Sau, au venit oaspeți să-ți vadă mica minune și pe masă s-au pus niște sticle cu băuturi alcoolice. Cei din jur te îndeamnă să bei și tu un pahar, ”că doar n-o fi foc” și ”uite, X-uleasca a băut și n-a mai avut copilul nimic”, așa că nu știi ce să faci. Sfatul medicilor, dar și al nostru este să nu uiți niciodată că orice consume se transmite bebelușului prin laptele matern. Așa că refuză politicos, sau dacă nu mai poți de poftă, iar doar două-trei înghițituri. Așa vei fi sigură că micuțul tău nu va fi afectat.  

Citricele   

După naștere ai rămas cu o problem mai jenantă: ești mai tot timpul constipată, și nu știi ce să faci pentru a remedia această problemă. Pe perioada sarcinii rezolvai simplu lucrurile, cu ajutorul citricelor, iar efectul era garantat. Te-ar tenta și acum acest lucru, dar nu știi dacă nu cumva aceasta ar afecta în vreun fel calitatea laptelui. Specialiștii susțin că mai bine renunți la acest gând, deoarece tractul gastrointestinal al bebelușilor nu este suficient de dezvoltat și nu poate face față acidității din citrice. Vărsături, iritații sau o stare generală de agitație sunt doar câteva dintre neplăcerile cu care se poate confrunta micuțul tău dacă vei consuma citrice. 

Peștele bogat în mercur 

Se spune, pe drept cuvânt, că peștele este unul dintre alimentele cele mai sănătoase, și suntem încurajați să-l consumăm de două ori pe săptămână. Cu toate acestea, pe perioada alăptării, ai mare grijă la consumul de pește, în special cel bogat în mercur, cum este de exemplu macroul.

Dacă însă dorești să mănânci pește proaspăt, de la pescărie, fii atentă atunci când îl cumperi să aibă ochii lucioşi, limpezi, şi nu adânciţi în orbite, iar branhiile trebuie să fie rozalii, şi nu cărămizii. De asemenea, dacă după ce o apeși, carnea revine la forma iniţială este semn că peștele este proaspăt.

Cu peștele congelat, gen macrou, hering, lucrurile sunt chiar mai problematice, deoarece nu poți ști dacă este proaspăt sau nu decât după decongelare, pentru că oasele ies în afară. Mai bine evită consumul acestor pești pe perioada alăptării deoarece conțin un nivel ridicat de mercur pe care l-ai transmite, prin lapte, bebelușului. În corpul uman, substanța chimică se transformă în metilmercur, o neurotoxină foarte ușor absorbită de bebeluși. 

Carnea crudă 

Atunci când mănânci carne, ai grijă ca aceasta să fie bine preparată termic. Mai bine renunță la friptura în sânge, pentru că o carne nepreparată termic corespunzător crește riscul intoxicației cu salmonella, trichinella, toxoplasmoza sau chiar e-coli. 

Fructe de mare 

Delicioase și o bună surse de protein bune pentru organism, nu-I așa? Ei bine, mai bine nu le consumați pe perioada alăptării deoarece acestea pot fi o sursă de paraziți și bacterii periculoase. 

Ouă crude 

În prepararea maionezei sau al sosului olandez, de exemplu, se folosesc și ouă crude. În cazul în care sunteți invitați la cineva care a servit un preparat care conține un sos despre care știți că ar putea conține ouă crude, mai bine renunțați la acel preparat. În cazul acestora riscul de îmbolnăvire cu salmonella este mare. Dacă aveți însă certitudinea că ouăle au fost bine preparate termic, atunci totul este în regulă. 

Arahidele 

Sunt bune, nimic de zis, dar să nu uităm totuși că de noi depinde dezvoltarea micuțului pe care îl purtăm la piept. Așa că mai bine evită consumul acestora pe timpul în care alăptezi, deoarece există un risc mare de alergie la copil. Se limitează consumul, în special, pentru gravidele care au un istoric personal sau familial de alergii. 

Recomandări privind alimentația pe perioada alăptării 

Dacă ne permiți, avem pentru tine și unele recomandări privind alimentația pe perioada alăptării. Așa îți va fi mult mai ușor, iar micuțul tău va avea parte de un lapte hrănitor.

Chiar dacă poftești, exclude din meniul tău prăjelile și alimentele bogate în grăsimi nesănătoase. Nu au niciun beneficiu pentru cel mic, așa că mai bine consumă mâncarea gătită la aburi.

Înlocuiește carnea grasă (porc, miel) cu cea de pui, iepure sau vită. Ai grijă doar, după cum ți-am spus mai sus, ca aceasta să fie bine preparată din punct de vedere termic.

Dacă alăptezi pe timp de iarnă, atunci evită legumele proaspete deoarece în aceaată perioadă ele conțin cantități mari de pesticide. Mai bine alege-le pe cele congelate, de la firme cunoscute, și care îți inspiră încredere.

Hrișca, orezul și fulgii de porumb sunt alimentele indicate în timpul alăptării, așa că încearcă să le introduce în meniul tău. Pe internet sunt o mulțime de rețete care îți pot veni în ajutor.

Ai grijă la consumul de lapte. Chiar dacă ai cumpărat lapte de la cineva de încredere, asta nu înseamnă că trebuie să bei mult, ca să ai și tu lapte. Greșit, spun specialiștii care susțin că laptele de vacă poate provoca alergii bebelușului. Mai bine alege să consumi doar brânză cu conținut scăzut de grăsime și iaurt. Cantitatea maximă de produse lactate pe care mama le consumă nu trebuie să depășească 500 g pe zi. Nici cașcavalul nu este prea indicat pe perioada alăptării deoarece poate provoca constipația bebelușului.

Nu uita de hidratare. Mama care alăptează trebuie să bea 2 l de lichide, dar nu orice fel. Băuturile alcoolice, apa minerală și sucurile carbogazoase și necarbogazoase din comerț trebuie lăsate la o parte. Mai bine consumă ceai pentru lactație, multe supe și, pentru a-ți potoli pofta de suc, mai bine alege să consume niște compot.


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*