Alimentele permise în perioada alăptării

Multe mămici se confruntă cu o dilemă după ce au născut: ”Ce pot să mănânc în perioada în care alăptez?”. Avem pentru mămici o veste bună! Alimentația pe toată perioada alăptării este mai puțin restrictivă ca în perioada sarcinii. Cu alte cuvinte, poți să mănânci aproape orice, cu excepția unor categorii de alimente care îți poți cauza ție balonări și colici noului născut.

Alimentele-permise in-perioada-alaptariiUn lucru important de reținut este faptul că alimentația nu va afecta calitatea laptelui, ci mai degrabă cantitatea lui. Calitatea laptelui poate fi afectată doar în cazuri majore de malnutriție, însă, mămicile ar trebui să consume mai multe calorii pe zi (un plus de 500 de calorii) pentru a asigura cantitatea necesară de calciu atât lor, cât și bebelușilor.

Dacă nu vă alimentați corespunzător, riscați ca propriul organism să aibă de suferit deoarece după naștere, prioritatea numărul 1 al corpului este producerea de lapte pentru nou-născut. Astfel, un bebeluș imediat după naștere va prelua aproximativ 1000 de calorii zilnic din laptele mamei sale.

Un alt lucru important de menționat este faptul că multe mămici sunt preocupate să dea jos cât mai repede kilogramele acumulate în timpul sarcinii. Însă, specialiștii recomandă să nu ne preocupe atât de tare slăbitul, cel puțin în perioada în care alăptăm pentru că putem priva bebelușul de anumite vitamine și minerale care se pierd de obicei în procesul de slăbire. Medicii recomandă să punem nevoile bebelușului pe primul loc, iar slăbitul va veni natural, ca parte a programului intens de îngrijire a bebelușului. În plus, o pierdere de 1-2 kilograme pe lună este mult mai benefică pentru organism decât o slăbire bruscă. Așadar, hrăniți-vă corespunzător și oferiți nou-născutului lapte matern nutritiv!

Alimente recomandate în perioada alăptării

După cum am mai spus, e vremea să renunți la sintagma ”Nu am voie să mănânc asta pentru că alăptez!”. Lista alimentelor permise în perioada alăptării este lungă, însă există câteva categorii de alimente care nu ar trebui să lipsească sub nicio formă din dieta ta zilnică. Iată care sunt aceste alimente:

Apa. Apa este aliatul tău numărul 1. Corpul trebuie să fie în permanență hidratat pentru a putea produce cantitatea de lapte suficientă bebelușului tău. Astfel, este indicat să bei peste 2,5 litri pe apă pe zi. Poți opta și pentru diverse ceaiuri care să îți stimuleze lactația, din plante precum soc, echinaceea, anason, busuioc, fenicul sau frunze de măslin. Sub nicio formă nu apela la băuturile carbogazoase deoarece acestea conțin prea mult sodiu ce îți poate afecta organismul. Mai mult decât atât, băuturile carbogazoase îți pot produce și balonări.

Cereale. Majoritatea mămicilor se confruntă în perioada alăptării cu constipația. De aceea, din rutina ta zilnică nu ar trebui să lipsească cerealele deoarece acestea conțin fibre care ajută și susțin digestia. Apa și cerealele integrale reprezintă combinația ideală pentru o digestie corespunzătoare. Un alt lucru care ajută în cazul constipațiilor este plimbarea zilnică, de care oricum vei avea parte.

Fructele. Ca mamă, ai nevoie de multă energie pentru a rezista atâtea ore satisfăcând nevoile bebelușului tău. De aceea, în perioada de alăptare, și nu numai, este recomandat să mănânci cât mai multe fructe pentru că îți vor aduce un aport de vitamine important. Știm că mămicile au obiceiul de a uita să mănânce sau de a mânca pe fugă, când se liniştește nou-născutul, tocmai de aceea, fructele te vor salva de cele mai multe ori.

Alimente interzise în perioada alăptării

Cafeaua. Atât medicii, cât și nutriționiștii recomandă să se renunțe la cafea în momentul în care alăptezi deoarece o parte din cofeină poate ajunge în laptele matern care va determina o stare de agitare continuă și insomnii bebelușului tău. Dacă totuși simți nevoia de un stimulent care să îți ofere o doză de energie, poți încerca ceaiul roșu, care este la fel de bun la gust, dar mult mai sănătos.

Ciocolata. Încearcă să elimini și ciocolata în perioada alăptării, din aceleași considerente ca și cafeaua. Dacă nu știai până acum, cafeaua conține cafeină, între 5 și 35 miligrame pe o porție de 30 de grame de ciocolată. Dacă vrei ca bebelușul tău să aibă parte de un somn liniștit, elimină ciocolata, cel puțin pe perioada alăptării.

Citricele. Citricele conțin anumiți compuși care pot irita tractul gastro-intestinal al bebelușului. În acest caz, nou-născuții se pot confrunta cu stări de nervozitate și cu erupții cutanate. E adevărat că citricele au o cantitate considerabilă de vitamina C, însă, poți le poți înlocui cu alte alimente la fel de bogate în vitamina C, precum papaya sau mango.

Alcoolul. Alcoolul nu este recomandat în perioada alăptării pentru că încetinește fluxul de lapte. Totodată, alcoolul îți va încetini și reflexele și nu vei mai putea avea grijă de bebelușul tău la fel de bine. Poate te întrebi ”Chiar nu am voie niciun strop de alcool cât timp alăptez?”. Răspunsul este da, ai voie, dar cu o condiție. Poți să bei un pahar de vin sau de bere, dar să faci asta cu minim 2 ore înainte să alăptezi, pentru a te asigura că alcoolul nu va fi prezent în lapte. Noi recomandăm ca atunci când poate ai avea chef de un pahar de vin, să lași bebelușul o oră în grija tatălui și să mergi să faci o baie relaxantă și apoi să bei un ceai de mușețel. Sau dă o fugă la un masaj de relaxare. Efectul va fi același.

Poate ai auzit de multe ori vorba ”Beau bere ca să am mai mult lapte!”. Această afirmație s-a dovedit a fi un mit, specialiștii chiar demonstrând faptul că în anumite cazuri, consumul de bere poate chiar inhiba lactația. Este important să reții faptul că alcoolul din bere ajunge în lapte în aproximativ aceeași concentrație ca în sânge.

Alimentele picante. Nu există o regulă care să zică că nu ai voie să mănânci alimente picante în perioada alăptării, însă, este recomandat să le eviți, mai ales dacă observi că bebelușului tău nu îi priește laptele după ce ai mâncat mâncare picantă. Există însă și mămici care mănâncă alimente picante fără să observe vreo modificare în comportamentul nou-născutului. Totul este să te adaptezi după reacțiile bebelușului tău.

Arahidele. Dacă ai în familie cazuri de alergii la arahide, atunci ar fi indicat să te gândești de 2 ori înainte de mânca arahide. Dacă mănânci arahide, iar după ce alăptezi observi că bebelușul tău dezvoltă simptome precum erupții, urticarie sau eczeme, atunci un lucru este clar: nou-născutul are alergie la arahide.

Sfaturi privind dieta mămicii în perioada alăptării

Mănâncă cât mai variat și consumă alimente cât mai nutritive! Evită să mănânci prăjit și optează mai bine pentru alimentele gătite la cuptor sau la aburi. Mai mult decât atât, e important să eviți mâncare tip fast food, care nu îți aduce nutrienții necesari organismului, precum proteine sau grăsimi sănătoase. Evită produsele de patiserie, sau produse ce conțin unt sau margarină.

Asigură-te că ai destule proteine în dieta ta! În acest sens, se recomandă să mănânci pește și carne de pui, ouă, brânzeturi, iaurt, nuci, semințe sau diverse legume. Printre alimentele permise mamei care alăptează se numără: carnea de pui sau vită, peștele, organele de animale precum ficăței, rinichi sau inimă, gălbenuș de ou, produse lactate slabe și nu în cantități foarte mari, sucuri din legume și fructe.

Calciul nu trebuie să lipsească din dieta ta! Dacă nu consumi destul calciu, organismul tău își va lua calciul necesar din oase și riști să faci mai târziu osteoporoză. De aceea, iată ce alimente nu ar trebui să lipsească din dieta ta: produse lactate și brânzeturi, legume cu frunze verzi precum varza sau broccoli și pește tip sardine sau hamsii. De asemenea, poți apela și la laptele de migdale sau susan, sau chiar la suplimente alimentare. Important e să îți asiguri atât ție, cât și bebelușului tău necesarul zilnic de calciu.

Nu uita de fier! Perioada de sarcină îți va consuma rezervele de fier din organism, de aceea, este important să ți le refaci în perioada alăptării. În acest caz, poți consuma alimente precum: carne roșie, pește, nuci și fructe confiate, pâine și cereale integrale, cartofi fierți,

Vitaminele sunt importante! În perioada în care alăptezi, corpul tău necesită o doză mai mare de vitamine precum acid folic, vitamina C și vitamina A. Pentru a acumula necesarul zilnic de acid folic, poți consuma alimente precum salată, spanac, sparanghel, pătrunjel sau conopidă. Vitamina C se găsește în fructe de pădure, fructe tropicale sau ardei gras, iar vitamina A în morcovi, spanac sau pepene galben. De asemenea, un studiu britanic a scos la iveală faptul că femeile care alăptează au deseori carențe de zinc. Zincul îl poți găsi în alimente precum ouă, carne, făină integrală sau ovăz.

Cum arată planul de mese al unei mame care alăptează?

Majoritatea proaspetelor mămici nu știu cum să își împartă timpul și de multe ori sunt depășite de situație, încearcă să se adapteze cu programul bebelușului și de cele mai multe ori uită chiar să și mănânce. Iată cum ar trebui să arate un plan de mese al unei mame care alăptează, pentru a fi sigură că are toți nutrienții și vitaminele necesare organismului:

Brânzeturi (lapte, iaurt, brânză slabă): 3-4 porții

Carne (carne roșie, carne de pui, pește): 1-2 poții

Legume: 3-5 porții

Fructe: cel puțin 2 porții (mai ales fructe bogate în vitamina C și acid folic)

Cereale (aici intră și pâinea, orezul sau pastele): aproximativ 6 porții pe zi

Grăsimi, dulciuri: de evitat

În concluzie, dacă te numeri printre mămicile care se întreabă mereu „Eu ce ar trebui să mai mănânc dacă alăptez?”, acum ar trebui să știi mai bine ca oricine că practic, nimeni nu îți interzice să mănânci un anumit tip de aliment. Important este să mănânci moderat și să observi care alimente nu îi priesc bebelușului tău.


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*