Cât de indicată este cafeaua în alăptare?

În prezent nu există niciun studiu clar care să ateste existenta unei legături între apariția unor probleme de sănătate și cafeaua în alăptare. Totuși este bine să se păstreze un consum relativ redus de cafea sau alimente ce conțin cofeină atâta timp cât alăptați. Multe mame, datorită stresului la care sunt supuse în primele luni de viață ale bebelușului tind să cadă în capcana de a consuma cantități ridicate de cafea pentru a compensa lipsa somnului.

 

 

Cafeaua în alăptare: recomandări specialiști

Este recomandat ca limita obișnuită sa fie undeva la maxim 200mg pe zi ceea ce s-ar traduce printr-un espresso sau 2 ceșcuțe de cafea instant. Totuși, aceasta nu este o estimare tocmai exactă deoarece va trebui adaptată pentru fiecare mămică în funcție de dimensiunea ceștii, intensitatea cafelei folosite și organismul persoanei care alăptează.Daca nu aveți o preferință anume pentru tipurile de cafea instant, acestea ar trebui totuși evitate, cel puțin în primele 4 luni de alăptare. Dacă nu vă puteți despărți de granulele de nes, este bine să le ameliorați tăria adăugând în cafeaua dumneavoastră zilnică lapte sau chiar frișcă.Acordați o atenție deosebită tipului de cafea pe care o consumați în mod obișnuit. Calitatea variată și sortimentele diferite de cafea ce se regăsesc pe piață pot prezenta cantități și procentaje diferite ale conținutului de cofeină !

Se recomandă limitarea pe cât posibil a consumului de cofeină în primele 4 luni de alăptare deoarece, până la acea vârstă, organismul bebelușului poate avea dificultăți în metabolizarea ei, fapt ce va duce la apariția stărilor de nervozitate, plâns și modificarea programului de somn.

Cafeaua în alăptare poate avea efecte asupra bebelușului ?

Cu siguranță da. Cafeaua în alăptare influențează viața și comportamentul bebelușului. Acesta resimte atât efecte similare cu cele pe care le aveți dumneavoastră după fiecare ceașcă de cafea (vivacitate, lipsa somnului) dar și unele cu potențial periculos, dată fiind fragilitatea organismului noului născut.

Fiecare bebeluș reprezintă un organism unic și de acea nu există o reacție generală la întâlnirea acestuia cu cofeina. De aceea, tinerele mămici ar trebui să acorde o atenție specială asupra modului în care micuțul reacționează în urma alăptării, după ce au consumat cafea.

După fiecare ceașcă de cafea consumată va loc reacția de metabolizare a acesteia de către organism, iar o mică parte de aproximativ 1% din cofeina metabolizată va fi transmisă în laptele matern. Deși în majoritatea cazurilor bebelușii nu vor fi influențați de această cantitate infimă există și situații în care pot apărea efecte adverse și schimbări ale comportamentului celor mici, precum:

  • apariția unei stări de agitație neobișnuite pentru vârsta respectivă
  • schimbarea programului de somn sau chiar lipsa somnului pentru perioade îndelungate de timp
  • tulburări gastro-intestinale și dureri de burtă
  • crize de nervozitate și refuzul bebelușului de a fi alăptat la sân

Dacă apar aceste manifestări neplăcute, este posibil ca bebelușul dumneavoastră să sufere de o intoleranță la cofeină. În acest caz, cafeaua în alăptare este strict interzisă. Este indicat să consultați de urgență un medic pediatru deoarece aceste efecte pot persista pentru o perioadă lungă de timp, chiar și după întreruperea consumului de cafea. Totodată va trebui să aveți mare grijă și în consumul altor alimente ce pot conține urme de cofeină (biscuiți, ceai negru, ciocolată).

Cafeaua în alăptare poate avea efecte și asupra mamei

Cafeaua nu este singura sursă de cofeină. Aceasta se regăsește în cantități mari și în alte produse precum băuturile energizante, ceaiul negru sau diferite medicamente. În lipsa unei informări corespunzătoare excesul de cofeină acumulat în organism va avea efecte mult mai grave asupra mămicilor care alăptează decât în cazul unei persoane obișnuite.

Cafeaua în alăptare consumată în exces are în general un efect de deshidratare, fapt ce conduce la scăderea volumului și a calității laptelui matern. După fiecare ceașcă de cafea consumată, se recomandă hidratarea organismului prin câteva pahare de apă sau sucuri naturale obținute din legume sau fructe ușor de digerat pentru a nu produce bebelușului probleme stomacale.

Un consum exagerat de cafea poate duce la apariția fenomenului cunoscut în termeni medicali ca și vaso-spasm. Atunci când cofeina ajunge în organism va avea ca prim efect contractarea vaselor de sânge si scăderea sensibilității terminațiilor nervoase la stimulii externi. În momentul în care bebelușul este alăptat, acesta atinge anumiți nervi existenți la nivelul sfârcului, aceștia având rolul de a stimula procesul de lactație.  Dacă nervii respectivi și vasele de sânge de la nivelul sânilor se află sub influența cofeinei, aceștia nu își vor putea îndeplini atribuțiile în mod corespunzător și implicit întregul proces de secreție al laptelui matern va fi îngreunat.

Probabil situația nou creată în urma venirii pe lume a bebelușului schimbă radical modul de viață al fiecărei proaspete mămici. Lipsa de somn și multitudinea activităților ce trebuie să fie îndeplinite zilnic vă vor lăsa de multe ori fără vlagă. Cafeaua în alăptare consumată într-un moment nepotrivit vă va împiedica să considerați acele mici perioade de repaus și să vă refaceți energia în scurtele momente în care bebelușul doarme.

Cafeaua în alăptare poate avea și efecte benefice

Deși majoritatea studiilor și cercetărilor recomandă limitarea pe cât posibil a consumului de cafea sau excluderea totală a acesteia din alimentație în perioada de sarcină și pe timpul alăptării, există și specialiști ce contrazic această regulă. În urma unor teste realizate în anul 1994 s-a demonstrat faptul că femeile care consumă produse ce conțin cofeină într-o cantitate moderată nu vor resimți efecte adverse ba chiar își pot îmbunătăți secreția de lapte matern.

Multe femei nu pot concepe începerea unei zile obișnuite fără o cafea bună care să le energizeze și să le dea acea stare de spirit necesară pentru a face față cu succes provocărilor zilnice. In perioada de sarcină și imediat după, acestea sunt supuse unui nivel de stres ridicat, atât datorită modificărilor hormonale cât și din prisma noului stil de viață. Renunțarea bruscă la cafeaua zilnică cu are ați fost obișnuită ani de zile poate cauza stări de agitație și un nivel suplimentar de stres, fiind cunoscut faptul că produsele pe bază de cofeină creează în timp o oarecare dependență. O singură ceașcă de cafea pe zi vă poate ajuta să alungați oboseala și să vă mențineți starea de bună dispoziție.Așadar, cafeaua în alăptare nu este un lucru rău sau contraindicat. Secretul îmbinării cafelei savuroase cu păstrarea sănătății dumneavoastră și a bebelușului constă în limitare, moderație și servirea cafelei treptat – câteva guri mici, pe tot parcursul zilei.

Cafeaua în alăptare sau metode alternative?

Dacă sunteți o consumatoare împătimită de cafea și obișnuiți să serviți câteva cești zilnic acasă sau la birou, obiceiul dumneavoastră vă va cauza probleme. Cafeaua în alăptare administrată în cantități mari precum și consumul cu regularitate de energizante sau alte produse bogate în cofeină vă poate pune în pericol atât pe dumneavoastră cât și pe noul născut.

În momentul în care se fac excese, cantitatea de cofeină transmisă bebelușului prin laptele matern își va crește îngrijorător concentrația de la 1% (procent corespunzător consumului unei cești obișnuite de cafea pe zi) până la 10% ! Este o cantitate considerată riscantă ce vă pune în pericol copilul, acesta manifestând dureri severe de stomac, stări de vomă și diaree.

În acest caz se recomandă apelarea de urgență la medicul pediatru pentru a preveni apariția unor consecințe mult mai grave. Cafeaua în alăptare poate deveni și mai periculoasă dacă este asociată cu alte obiceiuri nocive precum fumatul sau consumul de băuturi alcoolice. Toate acestea își vor lăsa inevitabil efectul asupra organismului aflat în stadiul de formare al bebelușului putând genera probleme deosebit de grave care îl vor urmări întreaga viață.

Alternativa este fără îndoială cafeaua decofeinizată. Aceasta prezintă o serie de beneficii susținute de numeroase cercetări atât pentru mamele aflate în faza de alăptare cât și pentru bebeluși. Deși nu conține decât o cantitate limitată de cofeină de maxim 3% (nu există cafea, fie ea chiar și decofeinizată care să nu conțină deloc cofeină) aceasta are asupra organismului aceleași efecte benefice pe care le prezintă și cafeaua obișnuită:

  • stimulează vigilența și puterea de concentrare
  • are un puternic efect analgezic
  • previne apariția unor boli ale sistemului nervos precum Parkinson-ul și boala Alzheimer
  • scade considerabil riscul apariției diabetului zaharat de tip II
  • stimulează sistemul nervos și este bogată în antioxidanți.

Dacă în mod obișnuit consumul de cafea este considerat factor de risc în apariția unor boli de natură cardiacă (hipertensiune, accidente vasculare, atacuri de cord), acesta este totalmente eliminat prin lipsa cofeinei din produs. În plus, nivelul ridicat de substanțe antioxidante pe care le conține cafeaua decofeinizată încetinește procesul de îmbătrânire al celulelor. Numeroase studii au demonstrat faptul că persoanele care consumă cu regularitate cafea decofeinizată manifestă un risc scăzut de apariție a cancerului de sân, de ficat sau de colon. 

Alegeri înțelepte pentru o viață sănătoasă

În concluzie,  cafeaua în alăptare este mai mult decât binevenită. Evident cea decofeinizată este alegerea cea mai bună în acest caz. Vă veți putea păstra neatins obiceiul de a consuma zilnic câteva cești de cafea, veți fi o mămică mai sănătoasă și nu veți pune în niciun fel în pericol sănătatea bebelușului dumneavoastră. Moderația și stilul de viață activ și echilibrat reprezintă cheia succesului în cazul celor care doresc să își trăiască viața bine, beneficiind de avantajele acesteia pe termen lung. Sănătatea este primordială și alegerile corecte sunt cele care ne asigură o viață lipsită de griji si probleme. Cafeaua în alăptare poate face parte din stilul de viață al mămicilor dacă acestea o consumă cu moderație și aleg una dintre opțiunile sănătoase pe care le au la dispoziție.


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*