Obișnuiți să consumați ciocolată în timpul alăptării ?

Probabil că răspunsul este da. Fiecare femeie are o relație aparte cu ciocolata favorită și fiecare mămică a consumat cel puțin o dată ciocolată în timpul alăptării. Chiar dacă gusturile noastre pot fi diferite, majoritatea persoanelor ajung cu ușurință la un numitor comun atunci când vine vorba despre ciocolată. Acest aliment realizat în principal din cacao și zahăr poate fi îmbogățit cu diferite arome sau ingrediente, fapt ce determină apariția sutelor de sortimente de ciocolată existente pe piață.

    

                                    

Ciocolata: un aliment cu un bogat istoric

Ciocolata a fost adusă pentru prima dată în Europa în 1502 de către Cristofor Columb. Aceasta se servea sub formă de băutură, fiind realizată din făină de cacao și trestie de zahăr. În timp, aceasta a evoluat, a fost asociată cu diverse alte ingrediente și a căpătat o consistență solidă, astăzi putând fi găsită sub formă de tablete, praline, batoane sau chiar înghețată. Adăugarea oricărui ingredient nou sau schimbarea cantității de cacao folosite duce de fiecare dată la apariția unui nou sortiment de ciocolată, fiecare având beneficii diverse dar și anumite contraindicații pentru sănătatea noastră. 

Ciocolata albă: O opțiune frecvent aleasă

Deși nu este practic o ciocolată, aceasta nefiind realizată din cacao propriu zisă ci din unt de cacao, zahăr și lapte, aceasta are o mare răspândire datorită aromei fine și a folosirii sale pe scară largă în industria cofetăriei. Acest tip de ciocolată în timpul alăptării asigură proaspetei mămici un număr ridicat de calorii și glucide cu rol benefic în realizarea procesului de lactație.

Totuși, va trebui să acordați o atenție deosebită ciocolatei albe deoarece aceasta conține de regulă cantități însemnate de lapte, proteină din ou sau vanilie. Consumate în necunoștință de cauză și fără acordul medicului pediatru, acestea pot amplifica sau chiar provoca declanșarea unor alergii sau intoleranțe alimentare în sistemul digestiv sensibil al bebelușilor.

Ciocolata cu lapte: Un adevărat deliciu pentru mămici

Dulce, fină și aromată, aceasta poate fi privită ca un adevărat deliciu pentru mămicile surmenate de experiența nouă prin care trec atât în timpul sarcinii cât și în perioada de alăptare. 

Ciocolata neagră: Conținut ridicat de cacao

Această opțiune prezintă un conținut ridicat de cacao, acesta ajungând uneori chiar și până la 99%. Un consum moderat al acestui tip de ciocolată în timpul alăptării este chiar indicat datorită reacțiilor pozitive pe care le produce în organism. Aceasta ajută creierul să combată insomniile și oboseala, reduce tensiunea arterială și îmbunătățește starea generală de spirit. Cu toate acestea, moderația este și în acest caz indicată pentru a nu face trecerea de la beneficii la dezavantaje.

Consumul de ciocolată în timpul alăptării poate prezenta și riscuri?

Nu. Consumul moderat de ciocolată atât în timpul sarcinii cât și în perioada imediat următoare, cea de alăptare, nu prezintă niciun fel de risc pentru sănătatea mamei sau a bebelușului. În schimb, excesul de ciocolată sau lipsa unei adaptări ale consumului la particularitățile organismului bebelușului sunt decizii care pot deveni periculoase.

Fiind realizată din cacao, sora mai mică a cafelei, ciocolata obișnuită va conține și o cantitate destul de ridicată de cafeină. De remarcat aspectul că această cantitate va fi cu atât mai mare în momentul în care preferințele noastre se opresc asupra ciocolatei amărui sau a celei clasice lipsită de alte ingrediente suplimentare (lapte, arome).

În primele 4 luni de la naștere, atât sistemul digestiv cât și cel nervos al bebelușului nu va fi pe deplin dezvoltat iar cofeina va interacționa negativ producând tulburări stomacale, diaree și stări de nervozitate. În acest caz, adormirea bebelușului va reprezenta o adevărată provocare pentru cele mai multe dintre mămici.

Ciocolata în timpul alăptării: Recomandări specialiști

Aproximativ 1% din ciocolata pe care o consumați va ajunge sub formă de cofeină în laptele matern, procesul de transformare durând undeva în jur de 10-15 minute. De aceea, nu se recomandă consumul de ciocolată în exces și nici alăptarea micuțului în perioada imediat următoare.

Durata respectivă de 15 minute în care cafeina ajunge în laptele matern vă permite fără probleme să consumați ciocolată în timpul alăptării. Având o concentrație infimă de cofeină și o putere calorică ridicată, consumul de ciocolată de culoare albă în timpul alăptării este un excelent înlocuitor al celei clasice în lunile de sarcină și în primele luni de alăptare.

Un alt element ce se regăsește în boabele de cacao și care intră în mod implicit în compunerea ciocolatei este teobromina. Este un stimulent neuronal cu efecte asemănătoare cofeinei ce ar trebui redus pe cât posibil în timpul alăptării. Respectarea unei cantități rezonabile de până la 750mg de cofeină sau tobromină pe zi vă permite consumul în siguranță a oricărui tip de ciocolată în timpul alăptării. Astfel mămica va fi fericită iar bebelușul nu va avea de suferit.

Reacții adverse ce pot apărea în urma consumului de ciocolată în timpul alăptării

Unicitatea fiecărui organism uman a fost demonstrată de fiecare dată în urma diferitelor studii și sondaje făcute de cercetători. Prin urmare și organismul bebelușului dumneavoastră este unic, iar efectele exacte ale consumului de ciocolată în timpul alăptării nu pot fi prevăzute în totalitate. De aceea va trebui să alocați o atenție deosebită reacțiilor acestuia după ce ați consumat ciocolată, iar la apariția primelor semne de îngrijorare să vă adresați de urgență medicului dumneavoastră pediatru.

În general, bebelușii aflați în primele patru luni de viață sau cei care prezintă o intoleranță la produsele pe bază de cofeină – dobândită din naștere, vor manifesta diferite reacții mai mult sau mai puțin îngrijorătoare, direct proporționate cu cantitatea de cafea sau ciocolată pe care ați consumat-o și destul de ușor de observat:

  • Stări de vomă sau chiar vărsături. Acestea sunt provocate de imposibilitatea organismului celui mic de a procesa și sintetiza cofeina ce îi este introdusă în organism prin laptele matern.
  • Diaree: Imposibilitatea procesării cofeinei determină organismul să forțeze eliminarea acesteia printr-o încercare de auto protejare.
  • Stări de agitație și hiperactivitate: Cafeaua pe care o consumăm zilnic ne dă o stare de vivacitate, ne sporește atenția și ne amplifică simțurile. Același impact îl are și asupra sistemului nervos al noilor născuți – numai că în acest caz, bebelușii neavând foarte multe activități cu care să-și consume energia suplimentară, vor deveni mofturoși, pot refuza alăptarea la sân iar încercarea de a-i adormi va fi o luptă grea pierdută din start chiar și de cele mai experimentate mămici.
  • Iritații ale pielii: Creșterea tensiunii arteriale și reacția de respingere a cofeinei poate avea uneori reacții secundare asupra pielii sensibile a noilor născuți. Astfel pot apărea pigmentări neobișnuite ale pielii, mâncărimi și iritații pronunțate.

La apariția oricărui simptom din cele precizate sau a unuia asemănător se va întrerupe imediat consumul de ciocolată în timpul alăptării și se va cere opinia avizată a medicului specialist.

Alimente nerecomandate care conțin ciocolată în timpul alăptării

Ca tânără mămică va trebui să acordați o atenție deosebită alimentelor și băuturilor pe care le consumați zi de zi. Unele dintre acestea pot conține diferite cantități de ciocolată, urme de ciocolată sau alte substanțe cu efect de stimulare ce afectează mai mult sau mai puțin starea de sănătate a bebelușului dumneavoastră.

Până la identificarea în mod clar a impactului pe care acestea îl au asupra bebelușului este indicat să fie consumate pentru început în cantități limitate și introduse treptat în alimentația mamei, de preferință după primele patru luni de viață ale micuțului.

Produsele de cofetărie, înghețata cu cacao și anumite tipuri de cereale pe care obișnuiți să le consumați cu lapte au în compoziție o cantitate ridicată de cacao. O ceașcă de cafea (de altfel chiar recomandată), câteva tablete sau praline și un bol de cereale glazurate – cu lapte, vă pot determina chiar fără să vă dați seama să depășiți acea doză maximă de 250mg de cofeină pe zi.

Din păcate, efectele adverse nu vor întârzia să apară în aceste situații. Același risc îl prezintă și băuturile energizante sau sucurile carbogazoase, cu preponderență cele de culoarea închisă, dar nu numai. Ambalajul acestora merită studiat cu atenție deoarece vă poate furniza informații și date importante în ceea ce privește conținutul efectiv al acestora.

Consumul de ciocolată în alăptare vă poate supune unui risc suplimentar și în condițiile în care bebelușul ar putea fi alergic la alte alimente precum laptele de vacă, ouă sau anumite condimente. Aceasta deoarece o mare parte dintre batoanele și pralinele pe care le găsim în magazine vor conține și diferite cantități din aceste ingrediente.

În acest caz, este bine să cereți părerea medicului dumneavoastră pentru a afla cu exactitate ce vă este permis să consumați în fiecare perioadă. Puțină atenție și formarea unui obicei sănătos de a citi de fiecare dată etichetele produselor pe care le achiziționați vă poate feri de multe neplăceri atât în timpul alăptării cât și pe viitor.

În perioada anterioară nașterii bebelușului se recomandă consumul cu regularitate a ciocolatei negre datorită conținutului său ridicat de fier și magneziu. O cantitate scăzută de fier în corpul viitoarei mămici împiedică obținerea unor rezultate concludente pentru testele de hemogramă (analiză de laborator prin care sunt verificate celulele din sânge) și poate favoriza apariția anemiei la copilul ce urmează să se nască.

În concluzie, atât în perioada sarcinii cât și după naștere, ciocolata în alăptare este permisă și chiar recomandată atâta timp cât va fi consumată cu moderație. Păstrarea unei alimentații echilibrate va avea doar efecte benefice asupra dumneavoastră și a copilului oferindu-vă p stare de bine, de sănătate și de fericire.


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*