Spanacul în alăptare

Atunci când o femeie rămâne însărcinată, chiar și în zilele noastre, primește ”recomandarea” să mânânce pentru doi, pentru că doar procedând astfel pruncul i se va dezvolta cum trebuie. Nimic mai greșit, după cum spun cu toții specialiștii, ea și copilul având de fapt nevoie de cât mai multe vitamine și nutrienți care nu se găsesc în cantitatea de produse consumate ci, mai degrabă, în calitatea acestora.

Cu toate acestea, toți specialiștii sunt de acord că există o serie de vitamine și minerale de care femeia și pruncul pe care îl poartă în pântece au nevoie.

Alege să te alimentezi sănătos

De aceea, dacă îți dorești să fii o viitoare mămică responsabilă, alege să te alimentezi corect. În primul trimestru de sarcină este recomandat să alegi alimente bogate în acid folic, care este recunoscut pentru rolul său de primă importanță atunci când vine borba despre dezvoltarea sistemului nervos al fătului. De asemenea, în această perioadă cele mai multe femei se confruntă cu grețurile matinale, ceea ce face ca uneori o să păstreze o masă în stomac să devină probă olimpică. De aceea, tot în primul trimestru ar trebui să-ți îndrepți atenția către mâncărurile care conțin vitamina B6, deoarece acestea ajută la combaterea stărilor de greață. Un alt lucru de avut în vedere este alegerea acelor alimente care conțin fier, deoarece ajută organismul și cresc volumul de sânge.

Spanacul: bun sau nu?

Unul dintre alimentele care corespunde cerințelor de mai sus este și spanacul. Da, exact, banalul spanac, care de fiecare dată te trimite cu gândul la desenele cu Popeye Marinarul și cu mușchii săi de fier. Deși poate nu era pe lista ta de preferințe înainte, pentru că nu toată lumea este un fan al legumelor verzi, să recunoaștem, poate ar trebui să te mai gândești la acest lucru, mai ales după ce o să-ți prezentăm noi, pe scurt, câteva dintre beneficiile acestuia. Și, mai mult decât atât. Spanacul se va dovedi de real folos atât pe perioada sarcinii, dar consumul lui va trebui continuat și pe perioada alăptării, pentru ca micuțul tău să beneficieze și mai departe de proprietățile acestuia.

Moderația este cheia succesului

Nu zice nimeni să vă repeziți acum în piață și să vă faceți provizii cu cantități impresionante de spanac, pe care să îl consumați oricând și în orice cantitate. Și acesta are unele efecte negative, de aceea ar trebui să îl consumați gătit, și nu în stare proaspătă. Ce-i drept, sunt destul de puține persoanele care consumă spanac crud, așa că nu ar trebui să fie o problemă. Specialiștii susțin că rețeta succesului în acest caz este, ca peste tot, moderația. Dar, mai bines ă discutăm despre beneficiile pe care acest aliment le aduce pe perioada alăptării și care ar fi motivele pentru care spanacul ar trebui să fie inclus pe lista dumneavoastră cu c ear trebui să consumați în această perioadă.

Recuperare rapidă după naștere

Deși nu există o listă clară cu alimente care sunt sau nu permise în perioada alăptării, specialiștii în nutriție sunt totuși de acord că atât mama, cât și bebelușul alăptat au nevoie de vitamine și minerale. Între alimentele care conțin din plin aceste elemente, la loc de cinste stau legumele verzi. Spanacul, deși nu este unicul reprezentant al acestora, este poate cel mai întâlnit, dar și cel asupra căruia se îndreaptă în mod special recomandările experților în nutriție. Vom explica imediat și de ce.

Conține fier. Știți desigur desenele animate și nu ați uitat cum mamele ne spuneau că doar dacă vom consuma spanac vom fi mult mai puternici, deoarece această legumă conține din plin fier. Așa și este, și de aceea spanacul va ajuta femeile să își revină mai ușor după naștere, iar în cazul celora care au pierdut mult sânge cu acest prilej, va contribui din plin la reglarea anemiei.

Conține vitamina C. Toată lumea știe care sunt beneficiile acestei ”super-vitamine” după cum a fost ea numită. După naștere mama stă ceva mai prost cu sistemul imunitar, iar vitamina C conținută de spanac o va ajuta să-și pună la punct acest neajuns. Mai mult, grație acesteia va fi stimulată  și producția de celule roșii și va crește volumul laptelui matern. Prin urmare, beneficiu dublu, atât tu, cât și micuțul tău veți avea parte de proprietățile spanacului.

Conține magneziu și fosfor.  Aceste două minerale au un rol de prim rang atunci când vine vorba despre dezvoltarea oaselor, cartilagiilor și pentru stimularea colagenului. De toate aceste beneficii va beneficia atât micuțul hrănit cu laptele matern (prin dezvoltarea sistemului osos și muscular), cât și mămicile, în special a celor care au născut prin operație de cezariantă. Refacerea acestora se va produce mult mai rapid, dacă aleg să consume alimente bogate în magneziu și fosfor, precum spanacul.

Conține vitaminele A și K. Numită și “vitamina antihemoragică”, vitamina K este responsabilă și ea de coagularea sângelui, iar atunci când organismul suferă din cauza carenței acesteia, o mică tăietură nu s-ar mai opri din sângerat. În schimb, vitamina A este utilă pentru sănătatea și buna creștere a oaselor și a dinților, pentru funcționarea normală a sistemului imunitar. Alte beneficii ale acesteia se referă la faptul că ajută la menținerea sănătății mucoasei ochilor, a căilor intestinale, căilor respiratorii și ale căilor urinare. Alegând să consumați spanac, vă asigurați un aport bun pentru organism din cele două vitamine, așa că v-am oferit încă un motiv să îl introduceți în regimul alimentar din perioada alăptării.

Conține fitoestrogeni. Nu vă faceți griji dacă nu știți ce sunt aceștia. Vă spunem doar că au rolul de a îmbunătăți sănătatea țesutului mamar și de a stimula lactația. Mai este nevoie să spunem mai mult, atunci când ne referim la alăptare?

Conține acid folic. După cum spuneam mai sus, pe perioada alăptării organismul mamei, dar și al celui mic are nevoie de vitaminele și mineralele pe care le conțin legumele verzi. Ai aflat încă din perioada sarcinii cât de important este acidul folic, așa că îți spunem că spanacul este una dintre legumele care îl conține.

Nu consumați spanac crud

După cum vezi, există o mulțime de motive să alegi să consumi spanac pe perioada alăptării. Dar, pentru a fi corecți, trebuie să vorbim și despre partea mai puțin plăcută a acestuia. Astfel, în pofida numeroaselor beneficii pe care spanacul le poate avea asupra mamei și bebelușului, specialiștii ne avertizează să avem în vedere și alte aspecte. Cei de la qbebe.ro spun că, pe de o parte, este vorba despre modul în care ar trebui să consumăm spanacul pe timpul alăptării, iar, pe de altă parte, este vorba despre efectele concrete pe care acest aliment le va avea asupra laptelui și asupra bebelușului.

Să ne referim acum la primul aspect, cel al modului în care trebuie consumat pe perioada alăptării. Chiar dacă înainte adorați salatele cu baby spanac sau câte un smoothie în care ”strecurați” câteva frunze de spanac, acum se recomandă să renunțați la a-l consuma crud. Există riscul, deloc de neglijat, ca acesta să poată fi contaminat cu bacterii, cele mai cunoscute dintre acestea fiind Salmonella, Listeria sau E-coli. Toată lumea știe că acestea pot îmbolnăvi grav organismul uman și este posibil ca acestea să ne pună chiar viața în pericol. În plus, dacă alegeți să consumați spanac crud pe perioada alăptării, specialiștii susțin că există unii produși pe care acesta îi conține și care ar putea împiedica absorbția din corp a calciului și fierului. Este posibil ca dacă alegeți să consumați spanac crud laptele să se coloreze în verde, sau chiar să sufere o modificare a gustului, ceea ce l-ar putea determina pe cel mic, în special dacă este mai sensibil, să refuze alăptarea.

Scaune verzi la bebeluș

De asemenea, s-ar putea să observi că scaunul bebelușului tău se poate colora în verde, dacă tu ai consumat spanac și continui să îl alăptezi. Nu intra în panică, ci mai bine urmărește copilul pentru a vedea dacă este vessel, gângurește, se joacă, se alimentează bine, doarme suficient, iar în scaun nu ai observant și urme de sânge.

Calitățile nutritive nu i se distrug prin preparare termică

Dacă ești printre cele care nu prefer acest aliment, atunci te gândești cu groază că va trebui să mănânci iar acea mâncare cu aspect de noroi care ți-a oripilat copilăria. Ei bine, renunță la acest gând. Pe internet, pe blogurile culinare sau pe revistele sau cărțile de specialitate, vei găsi o mulțime de rețete care te vor convinge să încerci spanacul. Sunt atât de gustoase încât îți garantăm că, în curând, spanacul va deveni leguma ta preferată. Și încă un aspect: specialiștii susțin că prin preparare termică, spanacul nu va mai conține niciun agent patagoen periculos, păstrându-și totodată calitățile nutritive de care aveți nevoie tu și copilul tău.

Cam acestea au fost informațiile noastre despre consumul de spanac pe perioada alăptării. După cum ai observant, beneficiile acestuia sunt numeroase, așa că gândește-te la acestea și introdu spanacul în regimul tău alimentar din alăptare. În plus, chiar și cu diversificarea va merge mai ușor, pentru că atunci când vei introduce spanacul în meniul bebelușului, acesta va fi deja obișnuit cu gustul lui, grație lăpticului de la tine. Te-am convins? Vei încerca și tu?


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*