Care este legătura dintre ceea ce mâncăm și felul în care ne simțim?

Între regimul nostru alimentar și sănătatea mentală există o legătură mult mai puternică decât am fi înclinați să credem. Există o suită de studii care au dovedit că persoanele care consumă foarte multă carne, dulciuri, mâncăruri prăjite, zaharuri rafinate și produse lactate cu un conținut mare de grăsimi sunt mult mai predispuse să sufere de depresie. Din fericire, totul poate fi remediat sau îmbunătățit prin adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase.

Înainte de a vedea cum anume arată un regim alimentar echilibrat, ar trebui să trecem printr-un aspect care în continuare creează foarte multă confuzie și nedumerire, și anume depresia este cea care conduce la o alimentație proastă sau dieta proastă cauzează depresie? Este cert că depresia îi împinge pe cei care se află în suferință să adopte tot felul de obiceiuri alimentare nesănătoase, ceea ce în timp creează un adevărat stil de viață contaminat, în care consumul de mâncăruri grase, săritul peste mese sau apetitul redus sunt la ordinea zilei. Toate aceste obiceiuri alimentare haotice contribuie la menținerea stării deprimante. Cu alte cuvinte, dieta proastă hrănește depresia, dar și viceversa este la fel de adevărată.

De asemenea, regimul nostru alimentar poate fi un bun indicator al riscului și al nivelului de depresie. Persoanele care mănâncă deseori cantități mari de mâncare, de grăsimi și de carbohidrați prezintă un risc mai mare de a dezvolta simptome ale depresiei. Pe de altă parte, diete precum dieta mediteraneană, care are la bază un consum cât mai bogat de legume, de carne slabă, de pește și fructe de mare, de ulei de măsline și alimente antioxidante, ajută la gestionarea stărilor psihice și emoționale. În plus, această dietă are un conținut scăzut de calorii, așa că este o alegere perfectă pentru persoanele care încearcă să piardă câteva kilograme și să se mențină în formă.

Dieta și sănătatea emoțională

Există un întreg domeniu de medicină dedicat dietei și sănătății emoționale, care se numește psihiatrie nutrițională, și care arată clar cât de strâns sunt legate dieta și felul în care ne simțim. Foarte multe studii și analize au concluzionat că diete precum dieta mediteraneană pot fi utilizate ca tratament împotriva depresiei.

În plan practic, pentru a ne bucura de o stare de sănătate mentală bună, neurotransmițătorii trebuie să fie bine echilibrați – neurotransmițătorii fiind substanțele chimice care transferă informații din și către creier. Când ducem lipsă de anumiți neurotransmițători precum serotonina, ne putem confrunta cu depresie și alte probleme mentale conexe. Pentru a ne menține producția de serotonină ridicată, corpul nostru trebuie să dispună de o mulțime de substanțe nutritive. Pentru că neurotransmițătorii au la bază aminoacizi pe care îi găsim în carne, în pește, în lactate și în ouă, ar trebui numaidecât să includem aceste alimente în dieta noastră.

Persoanele care evită să mănânce carne și produse de origine animală se confruntă adesea cu o producție deteriorată de serotonină și dopamină și încep să se simtă anxioase, triste și deprimate.

Cu toate că există diete speciale pentru stimularea sănătății mentale și a activității neurologice, nu trebuie neapărat să apelăm la un expert. În general, dacă respectați o dietă mediteraneană, puteți reduce multe dintre simptomele de depresie și tulburările de dispoziție. În plus, dieta mediteraneană este ușor de urmat și dacă obișnuim să luăm deseori masa în oraș. Putem opta pentru un restaurant cu specific italian, care a împrumutat multe dintre principiile dietei mediteraneene. În esență, totul se rezumă la a-i furniza organismului nostru vitaminele, mineralele, proteinele și toți ceilalți nutrienți de care are nevoie pentru a susține sănătatea creierului.

Vom consuma zmeură, afine, căpșuni, mure și mere, deoarece sunt fructe bogate în antioxidanți, apoi vom servi de cel puțin 2-3 ori pe săptămână carne slabă de pasăre, pește și fructe de mare, dar și cereale integrale, avocado și lapte, căci acestea sunt alimentele celor mai bogate în complexul de vitamine B. La rândul lor, peștele, nucile și semințele ne oferă acizi grași esențiali Omega-3, deosebit de importanți pentru funcționarea optimă a creierului, mai ales atunci când sunt însoțiți de seleniul care se găsește în cereale integrale. De evitat sunt alcoolul, excesul de cofeină, mâncărurile prăjite și zaharurile.


MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*